Kāpēc bērni nelasa grāmatas?

Mūsdienās, bieži vien vecāki, bet vēl vairāk vecvecāki šausminās par to, ka bērni nelasa grāmatas, viņus nesaista pasaku, piedzīvojumu un fantastikas pasaule.

Ir vairāki viedokļi, kāpēc tas tā notiek, bet viens no galvenajiem iemesliem, ir tas, ka tagad ir parādījies daudz jaunu tehnoloģiju, kuras bērnu uzmanību piesaista vairāk nekā grāmatu lasīšana. Par kādu grāmatu lasīšanu var iet runa, ja ir pieejams televīzija un internets, kurā var gan iemīļotas multfilmas noskatīties, gan jautru spēlīti uzspēlēt, gan ar draugiem pakomunicēt. Vieni, šajā gadījumā, noteikti vainos vecākus, citi – izglītības sistēmu, kura iznīcina jebkuru vēlmi lasīt. Bet atradīsies, vēl viena kategorija cilvēku, kuri apgalvos, ka visos laikos ir bijuši tādi bērni, kuriem nav paticis lasīt un ka problēma ir uzpūsta.

Ko, par to, saka zinātniskie pētījumi?

Ja mēs ticam zinātniskajiem pētījumiem, tad tie apgalvo, ka visā pasaulē, grāmatas ir sākuši mazāk lasīt ne tikai bērni, bet arī pieaugušie. Interesanti ir tas, ka daudzās attīstītajās valstīs, grāmatu lasīšanai nedēļā tiek veltīts ne vairāk ar sešām stundām, bet piemēram, Indijā – uz pusi vairāk.

Ko vecākiem nevajadzētu darīt?

Pirmām kārtām, vecākiem nevajadzētu lasīt un piedāvāt bērniem klausīties pasakas vai stāstus, kuri satur daudz nesaprotamu vārdu. Ja jūs lasāt pasaku, kurā ir nesaprotami vardi, tad bērnam obligāti vajag paskaidrot to nozīmi. Vislabākais variants ir, izvēlēties bērna vecumam atbilstošu grāmatu un pārliecināties, vai bēram visi vārdi ir saprotami. Ja bērns nesapratīs, par ko jūs viņam lasāt vai stāstāt, viņam var pazust interese par šo nodarbi uz ilgu laiku vai pat uz visiem laikiem.

Otrkārt, nevajag iebilst pret bērna spēlēšanos ar rotaļlietām un tā vietā piedāvāt viņam lasīt. Rotaļāšanās un grāmatu lasīšana ir divas dažādas lietas.

Treškārt. Nevajag bērnu piespiest ar varu lasīt pasakas vai arī kāda cita satura grāmatas. Tas nenovēršami bērnā izraisīs negatīvas emocijas. It īpaši, nedrīkst bērnu salīdzināt ar citiem vienaudžiem, kuri labprāt lasa grāmatas. Šajā gadījumā, bērns var sākt pierādīt savu patstāvību, noliedzot norādītos piemērus.

Ceturtkārt. Izvēlēties grāmatas neatbilstoši bērna vecumam, bērnam būs garlaicīgi, bet garlaicība nedrīkst asociēties ar grāmatu lasīšanu.

Likt bērnam, pabeigt lasīt grāmatu līdz galam, ja viņam tā šķiet neinteresanta. Tas būs tieši tāpat, ka pildīt mājas darbus, kuri liekas neinteresanti. Lasīšana, tādā brīdī, tiks uztverta kā sods.
Ko vecākiem vajadzētu darīt.

Lai jums nerastos jautājums, kāpēc jūsu bērni nelasa grāmatas, stāstiet bērniem dažādus, interesantus stāstus vai pasakas, no kādas konkrētas grāmatas un automātiski pārejiet pie grāmatas lasīšanas. Tas taču ir tik vienkārši – fiksēt radušos interesi.

Nopērciet skaistu pasaku grāmatu vai enciklopēdiju. Mūsdienu bērni, bieži vien “ieiet “grāmatu pasaulē, pēc kādas konkrētas, izzinošas literatūras izlasīšanas. Tagad ir pieejamas dažādas grāmatas ar jautājumiem un atbildēm, kuras bērns var apskatīt un lasīt, jauki ir tas, ka lasot tādas grāmatas, jūs varat darboties kopīgi.

Centieties paši, pēc iespējas vairāk lasīt grāmatu. Bērnam ir jāredz un jāpierod, ka vecāki lasa. Jūsu mājās ir jābūt grāmatām.

Ņemiet pēc iespējas biežāk bērnu grāmatas, lai pamodinātu bērnos interesi par tām, lasiet tās aizraujoši, ar smaidu, ar dažādām balss intonācijām un ne pārlieku žestikulējot.