Kāpēc pasaku lasīšana ir labāka par animācijas filmu skatīšanos?

Laikam ejot, pasakas arvien paliek populāras. Tas ir viens no bērnu izklaidēšanas veidiem, ko atzīst ļoti daudzi vecāki. Arī pedagogi un psihologi nereti uzsver, ka pasaku lasīšana ir ļoti būtiska bērnu attīstībai, jo iemāca gan risināt problēmas, gan attīsta valodu, gan arī veido fantazēšanas prasmes un radošumu. Mūsdienās gan pasakas nereti tiek aizstātas ar multfilmām, jo tad vecākiem visu laiku nav jābūt bērnam blakus, turklāt vairumam bērnu tieši multfilmas patīk labāk. Arī tās palīdz bērnam attīstieties un māca dzīves gudrības, ja vien to sižets un leksika ir piemēroti. Kāpēc tad pasakas nevar vienkārši aizstāt ar multfilmām? Patiesība ir tāda, ka pasaku lasīšanai ir ļoti daudz priekšrocību, ko nesniedz multfilmu skatīšanās.

Svarīgākais ir tas, ka pasaku lasīšana priekšā raisa bērnos interesi par grāmatām. Ir svarīgi bērnus iepazīstināt ar grāmatām vēl pirms viņi paši iemācās lasīt, jo tas ir vienīgas veids kā bērnus pieradināt pie grāmatām. Ja bērniem tiks rādītas tikai multiplikācijas filmas, viņi neiemācīsies uztvert grāmatu tekstu paši. Multfilmās viss tiek parādīts priekšā, bet lasītā pasakā, ir jāiedziļinās un visu laiku jāseko līdzi, lai to izprastu. Ja lasīsiet saviem bērniem priekšā pasakas, viņi gribēs paši lasīt jau tikko kā būs iemācījušies burtot. Mīlestība pret grāmatām būs neatsverama priekšrocība turpmākajā attīstībā un mācībās.

Pasaku lasīšana arī dod vaļu fantāzijai un radošumam. Kā jau pieminējām, multfilmās viss tiek parādīts priekšā. Tā ir režisora, producenta un animatora interpretācija par stāstu. Bērnam jāpieņem to, ko viņam parāda. Ja bērns tikai klausās pasaku, viņš pats var radīt savu interpretāciju. Tas attīsta radošumu un fantāziju, kas ir ļoti būtiski bērna attīstībai un spējām. Bērns iemācās vizualizēt un iztēloties, kā varētu izskatīties pasaku varoņi un norise. Vēlāk šīs spējas palīdzēs gan mācību darbā, gan arī dzīvē.

Vēl jāpiemin, ka pasaku lasīšanā bērni var iesaistīties arī paši. Mazākie vien klausīsies, bet, sasniedzot piecu vai sešu gadu vecumu, vecāki var jau sākt lasīt pasakas kopā ar bērniem. Kaut arī bērni vēl neprot lasīt tekoši, viņi var skatīties grāmatā, sekot līdzi, burtot atsevišķus vārdus un teikumus. Tas gan attīstīs agrīnās lasītprasmes, gan arī ļaus labāk iepazīt vārdus, teikumus un to uzbūvi. Kad pienāks laiks pašam lasīt un rakstīt, tā būs nenovērtējama priekšrocība.

Visbeidzot, svarīgs ir arī fakts, ka pasaku lasīšanā ir iesaistīti arī vecāki. Multfilmas bērns skatās viens. Tas parasti nav laiks kopā ar ģimeni, bet lasot pasakas, vecāki ir ne vien klāt, bet arī iesaistās notiekošajā. Vecāku klātbūtne bērnībā ir ļoti svarīga. Tas rada labākas attiecības ar bērniem un parāda to, ka vecāki ir ieinteresēti savās atvasēs. Pasaku lasīšana var kļūt par labāko ģimenes laika nodarbi, kas stiprinās ģimeniskās saites.

Kā redzams, pasaku lasīšana nav tikai parasts bērnu izklaidēšanas veids, ko viegli var aizstāt ar mūsdienu tehnoloģijām. Pasaku lasīšana ir kas daudz vairāk. Tas ir ģimenes laiks, kas ļauj bērniem iemācīties daudz ko jaunu, attīstīt savas prasmes un gūt emocionālu baudījumu. Pasaku lasīšana kopā ar bērniem ir labākais izklaides veids, ko vecāki var nodrošināt.